Kiertotaloudesta on tavoitteena luoda talouden uusi perusta Suomelle sekä samalla raivata edelläkävijän asemaa. Tämä tarkoittaa yrityksille mahdollisuutta ja välttämättömyyttä varmistaa tulevaisuuden kilpailukyky uudella tavalla.
Muutos lähtee strategiasta ja jalkautuu tuotteiden suunnitteluun, ansaintalogiikkaan ja asiakaskokemukseen. Circular Design eli kiertotalouden mukainen suunnittelu on strateginen lähestymistapa ja suunnitteluprosessi, jolla parannetaan edellä mainittuja kärkiä ja erottaudutaan kilpailijoista. Tilaisuudessa avaamme konkretian kautta, miksi ja miten Circular Design tukee yritysten kasvustrategiaa ja luo uusia liiketoimintamalleja.
Mukana keskustelemassa on myös Climate Leadership Council:n puheenjohtaja, Smart & Clean -säätiön puheenjohtaja sekä Business Finland:n hallituksen puheenjohtaja Pertti Korhonen. Hän käy läpi käsillä olevaa markkinamurrosta ja sitä, miten yritykset voivat varmistaa asemansa kiertotalouden mukaisessa liiketoimintaympäristössä.
Yrityspuheenvuorosta vastaa maailman suurimman pohjoismaiseen designiin erikoistuneen verkkokaupan, Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Teemu Kiiski. Hän kertoo, miksi yritys näki välttämättömänä luoda kestävän kehityksen strategian, joka valovoimaisena visiona on ”kaikkien tuotevirtojen sulkeminen vuoteen 2025 mennessä”. Ethican perustajaosakkaat Paula Fontell ja Anne Raudaskoski alustavat yhteisen keskustelun Circular Designista, sen mahdollisuuksista ja haasteista, sekä konkreettisista askelmerkeistä uusien tuotepalvelusysteemien kehittämiseen.
Ohjelma:
8:30 Aamiaista ja avaus
8:45 Pertti Korhonen: Mitä markkinamurros kohti kiertotaloutta yrityksille tarkoittaa? Q&A
9:15 Teemu Kiiski: Finnish Design Shopin kasvustrategia & kiertotalous, Q&A
9:45 Ethica: Mitä on Circular Design, ja miksi sen tulee olla osa menestyvän yrityksen strategiaa
Yhteistä keskustelua
10:30 tilaisuus päättyy
Ilmoittaudu mukaan alla olevasta linkistä 9.3. mennessä. Paikkoja on rajoitetusti.
Lisätiedot ja kyselyt:
anne.raudaskoski@ethica.fi